Franz Schuberts late pianowerken - GESLOTEN -

Woestenburg_Schubert1Het is opmerkelijk hoe met het voortschrijden van de tijd onbekendheid en veronachtzaming kunnen omslaan in waardering. De late pianowerken van Franz Schubert (1797-1828) zijn daar een fraai voorbeeld van. Van Schuberts laatste pianosonate bijvoorbeeld zijn tientallen opnames verschenen, terwijl het merendeel van Schuberts werken tijdens zijn leven niet werd uitgegeven: uitgevers zagen er geen brood in. Critici wezen op formele zwaktes in de structuur van de muziek en op de onpianistische schrijfwijze. Robert Schumann ─ en naderhand de jonge Johannes Brahms ─ erkende als een van de eersten de kwaliteiten van Schuberts werken voor piano, maar pas in de loop van de twintigste eeuw kwam geleidelijk de waardering die er uiteindelijk toe leidde dat met name de late klavierwerken niet meer weg zijn te denken uit de pianoliteratuur.

In deze cursus worden aspecten van vorm en inhoud behandeld van de Impromptus opus 90 en 142, en de 'Drei Klavierstücke' uit 1828, ook te beschouwen als impromptus. Daarnaast komen de monumentale laatste drie pianosonates D958, D959 en D960 aan bod; drie werken die onderling aanzienlijk verschillen, maar samen een mooi volledig beeld geven van de late Schubert-stijl. We bestuderen vorm, melodie, harmonie, aspecten van maat en ritme et cetera, waarbij we ook uitstapjes maken naar andere genres en tijdgenoten. Zijdelings komen ook historische aspecten aan bod.
Het kan nuttig zijn de bovengenoemde werken of een deel daarvan op voorhand te beluisteren. Alles is op YouTube te vinden.

De cursus wordt met een klein recital afgesloten.
 

docentWillem Woestenburg
onderwijsvorm3 hoorcolleges
studiebelastinggeen
literatuurdigitale samenvatting van de colleges
dag en tijddinsdag, 13.30-16.00 uur
data16, 23 en 30 juli 2019
cursusprijs€ 87
overige informatieDe collegezaal is beperkt toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn (één trap)
uiterste aanmelddatum9 juli
     

 

 Direct aanmelden