De verbeelding verwoord – inleiding in de filosofie van de kunst

Rodenburg - filosofie van de kunstWe raken niet uitgepraat over kunst. Dat is al het geval sinds de tijd van Plato. Het onderwerp vormt een uitdagend en onlosmakelijk onderdeel van de filosofie. Wat is schoonheid? Wat is kunst? Wat is de taak en betekenis van kunst? Hoe werkt een kunstenaar? Hoe nemen wij kunst waar? Dit is het terrein van de esthetica, maar het gaat ook over hoe we onszelf beschouwen en waarderen. Filosofen en kunstenaars markeren de belangrijke momenten in de ontwikkeling van ons denken. De kunstfilosofie brengt beide groepen bij elkaar.
In deze inleiding in de kunstfilosofie spreken we over kunst, maar ook over de esthetische ervaring. We bespreken (filosofische) tekstfragmenten en citaten en analyseren kunstwerken en beeldmateriaal.
We zitten als het ware bij de filosofen en kunstenaars aan tafel en we maken ons op voor een goed gesprek; afstand in tijd en ruimte vormt geen belemmering. Deze dialoog levert bijzondere perspectieven op. Zoals: wat vindt Plato van de pop art van Andy Warhol in New York? Of: waarom is in de negentiende eeuw Nietzsche zo in de ban van Griekse tragedies uit de oudheid? Verrassende dwarsverbanden laten ons beter de kunstopvatting van nu én van onszelf begrijpen. Daarbij zijn filosofen als Plato en Aristoteles, Burke en Kant, Nietzsche en Benjamin, Georges Bataille, Michel Foucault en Jean Baudrillard onze gids. De kunstenaars en andere ‘beeld’makers zijn afkomstig uit de periode tussen de prehistorie en nu – te veel om op te noemen. Als onverwachte gasten zorgen zij er in ieder geval voor dat het gesprek op gang blijft.

docentDrs. Katja Rodenburg
onderwijsvorm10 hoorcolleges met ruimte voor vragen
studiebelastingca. 1 à 2 uur per week
literatuurenkele geprinte hand-outs
dag en tijdwoensdag, 13.30-16.00 uur
data26 september t/m 5 december 2018
geen college op 24 oktober
cursusprijs€ 280
cursuscodeV475-18nj
uiterste aanmelddatum19 september
 

 Direct aanmelden