cursusbeschrijving
Hoe een verhaal verteld wordt, door wie en waarom is het uitgangspunt van deze cursus. Literatuur biedt bij uitstek de mogelijkheid om ‘de andere kant van het verhaal’ te ontdekken en soms is die niet makkelijk te begrijpen door gebrek aan context of referentiekader. Steeds komen twee romans aan bod die verschillende kanten laten zien van een thema, idee of kwestie. De rode draad is de rol die het verschil speelt.
In zes interactieve bijeenkomsten aan de hand van een power point presentatie gaat het dwars door tijden, stijlen, ideeën, geslachten en landen. Het is fijn als u één of beide van de twee romans hebt gelezen, maar dit is niet noodzakelijk. Het college wordt aan de hand van Nederlandse vertalingen gegeven om het zo breed mogelijk toegankelijk te maken.
college 1 Amerika – een wit en een zwart perspectief:
Harriet Beecher Stowe, De hut van oom Tom
William M. Kelley, Uit de maat
college 2 De maakbare mens – fantasie en (bijna) werkelijkheid:
Mary Shelley, Dr. Frankenstein de nieuwe Prometheus
Jeanette Winterson, Frankusstein
college 3 Bombardement op Dresden – autobiografie en fictie:
Kurt Vonnegut, Slachthuis Vijf
Harry Mulisch, Het stenen bruidsbed
college 4 Het weigerende hoofd – van binnenuit en van buitenaf:
H. Bernlef, Hersenschimmen
Daisy Johnson, Onder het water
college 5 Algerije: (Post-)Kolonialisme – decor en commentaar:
Albert Camus, De vreemdeling
Kamel Daoud, Moussa, of de dood van een Arabier
college 6 De toekomst – een verschuivend toekomstbeeld:
George Orwell, 1984
Margaret Atwood, Het verhaal van de dienstmaagd