Westerse Muziekgeschiedenis V - Romantiek I

Westerse muziekgeschiedenis V - Romantiek (I)

Cursusbeschrijving

In het vijfde deel van deze leergang staat de vroege Romantiek tot ca. 1850 centraal. Vanuit de late achttiende eeuw ontwikkelt de muziek zich verder in de daaropvolgende eeuw en sluit aan op de nieuwe maatschappelijke opvattingen over kunst, cultuur en esthetiek. Vrijwel alle bestaande genres maken deze overstap, maar worden vanuit een heel ander perspectief beoordeeld en gewaardeerd. In de muziek betekent het dat ieder muziekstuk als een uniek kunstwerk wordt gezien en de componist als de geniale schepper, in staat de grootste creaties. Al snel wordt Beethoven, die met zijn revolutionaire ideeën vele tradities doorbreekt, de personificatie van deze ideologie. Voor het eerst groeit de reputatie van componist uit tot soms mythische proporties. Aanvankelijk maken Italië, Frankrijk en het Duitstalig gebied de muzikale dienst uit. Hier krijgt de Romantiek haar definitieve karakter met welluidende namen als Rossini, Berlioz, Schubert, Schumann, Mendelssohn en Chopin. Hun meesterwerken dienen als voorbeeld voor dit dynamische tijdperk. Daarbij wordt, met de opkomst van een welgestelde middenklasse, door het opkomend openbare concertleven een veel breder publiek bereikt dan voorheen.

Gevoel en expressie blijven kernbegrippen. Om die reden vindt men dat instrumentale muziek (symfonie, strijkkwartet, viool- en pianomuziek) idealiter niets anders dan zichzelf kan uitdrukken. Vocale werken (opera, lied en religieuze muziek) komen om die reden in sommige kringen op de tweede plaats te staan ─ zij zouden immers een tekst nodig hebben om tot ware expressie te kunnen komen. Een interessante polemiek is geboren!

De cursus wordt rijkelijk geïllustreerd met beeld- en geluidsfragmenten van de beste uitvoeringen van deze tijd.

Data en tijden

Deze cursus bestaat uit 8 hoorcolleges.

Data: 3 oktober t/m 28 november 2019.
Let op: geen college op 17 oktober.

Dag en tijd: donderdag, 13.30-16.00 uur.

Literatuur en voorkennis

Lange tijd was het boek Geschiedenis van de Westerse Muziek van Grout & Palisca het standaardwerk voor alle studenten muziekwetenschap. Helaas wordt deze niet meer in het Nederlands uitgegeven. De engelstalige negende editie is totaal vernieuwd en aangevuld met een website met muziekfragmenten, beeld en meer, te bestellen via de uitgever WW Norton voor $ 130. HOVO vindt het bezwaarlijk om dit als verplichte literatuur op te geven en laat het aan u zelf over om een keuze te maken.
De cursusinhoud kan, samen met alle muziekfragmenten, na afloop van de colleges, gratis worden gedownload van de website van de docent (achterdenoten.nl).

Studiebelasting: ca. 2 uur per week.

Deze cursus maakt deel uit van de Leergang Westerse Muziekgeschiedenis, maar staat open voor alle belangstellenden. Enige basale kennis van het notenschrift is aanbevolen.
De teksten van de vocale muziekvoorbeelden worden (al dan niet vertaald) getoond in het Engels, Duits of Frans.

Docent

Frans_JansenemptyDrs. Frans Jansen (musicoloog) studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en is gespecialiseerd in muziek uit de periode 1600-1800. Sinds 2007 verzorgt hij cursussen aan diverse HOVO’s.

Prijs en aanmelden

Prijs: € 232 per deelnemer.

Wilt u zich aanmelden voor een cursus?
Dat kan via onderstaande knop. U meldt zich aan per programma. U krijgt dan eerst de vraag om een MijnHOVO-account aan te maken. In de bevestingsmail hiervan vindt u het verzoek een wachtwoord aan te maken. Direct daarna kunt u uw aanmelding voltooien.
Zodra u een eigen MijnHOVO-account hebt, kunt u direct zich voor deze of andere cursussen aanmelden.

De uiterste aanmelddatum voor deze cursus is verstreken; inschrijven is helaas niet meer mogelijk.